Nordiskt samarbete och förändring i musikindustrin

kulturproduktion i Norge
Neseblod – musik från golv till tak. Foto: Viivi Rapo

Viivi och Anna-Kaisa, kulturproducentstuderande från Åbo, var med på studieresan till Norge. De besökte Neseblod, en berömd skivaffär i Oslo, under resan. I det här blogginlägget funderar de musikindustrins betydelse i nordiskt samarbete. 

Vi är Viivi och Anna-Kaisa, andra årets kulturproducentstuderande. Musikindustrin intresserar oss båda och vi har riktat våra studier ganska mycket mot musikbransch. Internationellt samarbete går hand i hand med varje stor musikproduktion, så därför var vi också intresserad av att delta i studieresan till Oslo.

Konsumtion av musik

Vi tycker att med digitaliseringen har konsumtionen av musik varit ett mycket omtalat ämne under några år. Nuförtiden kan man lyssna på musik var som helst och det påverkar direkt konsumtion av musik. Till exempel Spotify och andra musikströmningstjänster fortsätter växa medan sammantidigt inköpet av fysisk musik har minskat. Att köpa vinyl, skivor eller kassetter har förändrats från det viktigaste sättet att lyssna på musik till bara en hobby mellan musikentusiasterna.

Om än att äga vinyl har blivit coolt på sociala medier, är populariteten av den fysiska musiken som helhet ganska liten. Små vanliga skivaffärer klarar sig inte mot stora skivaffärer som får alla kunder och även exklusiva rättigheter. För att lyckas, måste små affärer ha något speciellt, något som drar till sig potentiella köpare. Just det såg vi på vårt besök till skivaffären Neseblod i Oslo.

Neseblod är en verklig mecka för alla som gillar metalmusik men butikens entusiasm värmer varje hjärta. Vi kom dit precis på öppettider och efter 15 minuter var den hela butiken proppfull av kunder, som mest var turister. Platsen var fyllt från golv till tak av musik, kläder, bilder, DVDs och allt man kan tänka på. Det finns även ett blackmetalmuseum i Neseblods källare! Den bästa saken var kanske att bland vanliga skivor fanns det många sällsynta editioner och editioner som inte finns på någon musikströmningstjänst. Om något, gör det Neseblod autentisk.

Kulturproducentskap mitt i förändring

När musikindustri förändrar, förändrar också kulturproducentens jobb i processen. Att köpa musik är inte så viktigt i dag men musik har inte alls förlorat sin betydelse. Musikupplevelserna har blivit mera relevanta och så vänder sig kulturproducentens jobb till festivaler, spelningar och andra musikevenemang.

Vi tycker att fysisk musik aldrig kommer att försvinna. Musik spelat på vinyl eller skiva låter mycket bättre än digital musik och det kommer alltid finnas personer som uppskattar en bra ljudkvalitet. I Åbo har vi också märkt att dj-spelningarna spelat endast på vinyl har blivit ganska populära i restauranger, barer och flodbåtar.

Liknande länder

Likheten mellan Finland och Norge var överraskande. Vi hade för lite tid för att analysera hela musikbranschen i Norge men på grundval av vad vi såg och hurdana upplevelser vi fått med norrmän, kan vi åtminstone säga att vi är nästan som samma folk. Norge kände som ett annat hem och därför tror vi att det skulle vara lätt att jobba med norrmän i framtiden.

I Norge är metallmusik lika populärt som i Finland. Skivffären Neseblod finns i dag på samma plats som en annan känd skivaffär Helvete på 1990-talet. Helveten (och nu är det frågan om skivaffären) var då en känd mötesplats för norska Black Metall entusiaster och musiker. Om man ändå är mer intresserad av populärmusik, kan man besöka Popsenteret Populaermusikkens hus i Oslo.

Hanna-Kaisa Hokkanen, lektor, Jyväskylä

Anna-Kaisa Hacklin, kulturproducentstuderande, Åbo

Viivi Rapo, kulturproducentstuderande, Åbo

Källor: https://www.tripsteri.fi/oslo/nahtavyydet-ja-museot